Innehåll[Visa]

 

Ikea_omslag © Inter IKEA Systems B.V.

Text © Eva Atle Bjarnestam och Bokförlaget Arena 2009. Bilder © Inter IKEA Systems B.V.  Läs recensioner av boken Beställ den i webbutiken härintill.

1980-tal

IKEA:s 1980-tal

Kraftsamlingar och nya vindar  

Tillbaka till början

" ---
Om 50- och 60-talen var de årtionden då  vår affärsidé tog form … så var 70-talet tiden då stugan blev oss för trång och vi gick ut i världen. 80-talet blev årtiondet då vi vande oss vid större siffror och nya system och ett sökande efter enkelhet och förenkling i den alltmera komplicerade värld som de större sammanhangen innebär.” Så sammanfattade Ingvar Kamprad IKEA:s situation i sitt årliga tal IKEA på väg 1989. --- " 

Internationell expansion

Tillbaka till början

" --- Under 1970-talet hade den första stora expansionen ut i Europa tagit mycket kraft. Mot slutet av decenniet drabbades företaget av kräftgång och man tog beslut om en total inventering av verksamheten. Den resulterade i kampanjen Kraft 80 med syfte att motverka stelnade former och ge varuhusen större svängrum.

Den internationella expansionen fortsatte med varuhus på Gran Canaria, i Frankrike, Belgien, Kuwait, USA, Storbritannien och Italien. I mitten på 1980-talet öppnades det första varuhuset i USA i Plymouth nära Philadelphia. Men det var en svår marknad och det dröjde länge innan verksamheten i Nordamerika blev lönsam.
--- "

reklam_huvud © Inter IKEA Systems B.V.Annonsen ”Möblera efter eget huvud” av Johan Månsson var införd i tidskriften Etc.

Marknadsföring

Tillbaka till början

" --- Med sin starka lågprisprofil och tappa-andan-priser riskerade IKEA att få en ”EPA-stämpel” på sig och det gällde att förmedla att produkterna inte bara var billiga utan även av bra kvalitet. IKEA hade ingen marknadsföringsstrategi vid den här tiden och man insåg att det skulle krävas externa satsningar. Ett samarbete med Brindfors reklambyrå inleddes.

Leon Nordin hade kläckt den slogan som allt byggde på: ”Inte för de rika. Men för de kloka.” Annonserna förklarade idén bakom IKEA, men fick också människor att ta företaget till sig. --- "

" --- 1980-talet passade egentligen inte IKEA, kontrasten mot 1970-talets chosefrihet och ”ickedesign” var stor och det lätta skandinaviska uttrycket som var ”typiskt IKEA” var helt enkelt ute. --- " 

Sortimentet under 1980-talet

1980_high_tech © Inter IKEA Systems B.V.Tillbaka till början

" --- Stockholmsserien och high tech-möblerna, med sin enkla, eleganta, men lite anonyma stil inspirerad av modern teknologi och Bauhausskolan, passade också in i tiden i mitten på decenniet. Stockholm var en serie möbler av Karin Mobring och Tomas Jelinek med hög kvalitet som skulle dra till sig en  ny kundkrets, andragångsköparna, men den attraherade även yngre köpare. I början av 1990-talet utökades serien med textilier, glas och porslin av bland andra Agneta Svensk. I broschyren som ger associationer både till Sundborn, Carl Malmsten och Svenskt Tenn, användes uttrycket ”en vackrare vardag”.

lack_bord © Inter IKEA Systems B.V.Man fortsatte som alltid att leta efter nya material för att bibehålla sitt övertag gentemot konkurrenterna. Nu hittade man tjockvägg eller board-on-frame (board-påram), två fiberskivor hopsatta på ett ramverk med ett enkelt, stödjande mellanskikt. Board-on-frame användes till innerdörrar och genom att på prov lägga en dörr ned som en bordsskiva kom bordet Bra till. Vid samma tid jämförde en produktchef tjockväggen med ett bord från början av 1900-talet med tjock skiva och ben i massivt trä och så föddes bordet Lack, en av de största säljframgångarna någonsin. 

Soffan Klippan, som numera tillskrivs Noboru Nakamura, tillhör IKEA:s 25-åringar, dvs. produkter som varit med i sortimentet i 25 år. Och i nästan varje katalog får Klippan nya kläder av tidstypiskt snitt. Pris 898 kronor. (Katalog 1980)
--- "