Innehåll[Visa]

 

Ikea_omslag © Inter IKEA Systems B.V.

Text © Eva Atle Bjarnestam och Bokförlaget Arena 2009. Bilder © Inter IKEA Systems B.V.  Läs recensioner av boken Beställ den härintill.

 

1940ikeac
IKEA:s 1940-tal

... och så IKEA - hur allting började - 

   

Starten

Tillbaka till början

" --- På 1940-talet startades många av de svenska företag som så mjolkpall, © Inter IKEA Systems B.V. småningom skulle komma att bli framgångsrika. Flera av dem utvecklades ur små, enkla förhållanden – den första Hennes-butiken öppnades till exempel i en före detta fiskaffär i Västerås och postorderföretaget Ellos i en nedlagd mjölkaffär. År 1943 registrerades postorderföretaget IKEA. Det har berättats så många gånger om pojken som började sälja tändstickor från gården Elmtaryd i Småland och slutade som ledare för ett företag av ofattbar storlek att berättelsen ibland lägger sig som en mytisk aura kring företaget.
---"
"--- 
När Ingvar Kamprad annonserade en möbel första gången 1948 hade han  studerat annonser i
Jordbrukarnas föreningsblad från Gunnars fabriker i Alvesta och Nilssons möbler i Råshult. Han annonserade en stickfåtölj från Liatorp och ett soffbord från Öljehult. Genom ”Uppropet”, en bilaga till Jordbrukarnas föreningsblad (nuvarande Land) föddes katalogen. Den hette Ikéa-nytt – nyckeln till goda inköp och rubriken löd ”Till landsbygdens inköp folk”. Man erbjöd varor för inköpspris eller lägre. Katalogen kom ut i 285 000 exemplar och innehöll bland annat fåtöljen Viking, Inge gungfåtölj, stickfåtöljerna Emma och Rut, men även tvåfärgspennan Colour, kamera med spegelreflex, nylonstrumpor, rostfria bestick och lite av varje som var brukligt i en postorderkatalog vid denna tid. Detta var alltså starten. Nu var grunden lagd till ett företag som under de närmaste decennierna skulle utvecklas till ett av Sveriges och världens mest framgångsrika företag.
--- "

Ingvar_Kamprad © Inter IKEA Systems B.V.

Intervju med Ingvar Kamprad

Ur Intervjun med Ingvar Kamprad i boken: 

Tillbaka till början

" ---
Jag har en T-shirt som det står ’Vi kämpar för Billy 90’ på. Det måste ha varit för femton år sen eller mer, då vi var tvungna att byta bredd på bokhyllan Billy från 90 till 80 centimeter. Det hade många förklaringar, produktionstekniska mest. Det blev ett jädra liv. Kunder reagerade och även vår egen personal. Så var
det en kund som skrev ’observera att företaget inte är ditt, utan svenska folkets’. Det har jag tänkt på många gånger. IKEA är svenska folkets!
---"

" ---
Är design en framgångsfaktor för IKEA?
Ja det är det. Men vi gör en anpassning till funktionen. Vi har tre villkor som ska uppfyllas: Form, Funktion och Produktionsanpassning, FFP. De där berömda danska trattformade lamporna [Semilampan], formen är ok, funktionen är ok, men de saknar P:et för produktionsanpassning. Svarvar de tre, får de slänga två. Då är det någon som tänkt fel. Nej, då är den inte vacker för mig.
---"  
"---
Vilka framtida faror ser du för IKEA?
Ibland får man höra talas om folk som går ut och är störst och bäst, tuppkammen växer. Men vi är inte störst. Ödmjukhet och lär av dina leverantörer! Det är min predikan inför våra inköpare till exempel. Vi är ett medelstort företag med stora ambitioner att göra bra produkter, men vi har ingen ambition att bli störst i världen. Det största hotet är vi själva, att vi glider iväg från vår idé om de många människorna, det vill säga de 90 procenten av mänskligheten. Det kan vi göra genom att tubba på kostnadsmedvetenheten, genom att snärja in oss i en massa onödig administration som minskar beslutskraften och effektiviteten. Att vi inte kan skilja mellan verkliga och inbillade behov i vår vardag och att vi glömmer att följa våra beslut ut i verkligheten i dialog med alla våra medarbetare. Alla måste känna sig viktiga; största lärdomen får vi ju från våra golv bland kunder, sälj- och lagerpersonal, av våra leverantörer och deras kloka medarbetare. Det är ju tillsammans vi bygger vårat IKEA vidare. Så länge det finns mänskligt boende på vår jord, finns det behov av ett starkt och effektivt IKEA som strävar efter att tillfredsställa de många människornas önskemål och behov. 
---" 
ikeanytt © Inter IKEA Systems B.V.