Innehåll[Visa]

 

Ikea_omslag © Inter IKEA Systems B.V.

Text © Eva Atle Bjarnestam och Bokförlaget Arena 2009. Bilder © Inter IKEA Systems B.V.  Läs recensioner av boken Beställ den härintill.

2000-2010



Globalisering och miljöfrågor

- IKEA 2000 - 2010

Tillbaka till början 
" ---
I programmet ”Tio jobb på tio år” angav den nye koncernchefen Anders Dahlvig år 2000 IKEA:s mål för det kommande decenniet. Målsättningen var att IKEA tio år senare skulle vara det ledande heminredningsföretaget i Nordamerika och Europa samt vara väletablerat i Asien, Australien och Ryssland med ett starkt och levande sortiment och en sänkning av priserna med 20 procent. För att nå dit måste man öppna mer än 100 nya varuhus och tredubbla försäljningen totalt, något som kom att infrias mer än väl.
--- "

milano © Mats FredrikssonPS-kollektioner

Tillbaka till början

" ---
Under decenniet gjordes fyra PS-kollektioner på olika teman. År 2001 hette PS-kollektionen ”Mellanrummet” och temat var ”Ytan mellan inne och ute”, med bland annat flera fåtöljer i olika material för uterummet. Mest uttrycksfulla var Maria Vinkas lilla  gungstol Gullholmen och Monica Mulders rottingfåtölj Sävö som prydde katalogomslaget 2003. Monica Mulder gjorde också den stapelbara vattenkannan Vållö i många olika färger som har blivit något av en designikon.

Nästa PS-kollektion 2003 hade temat "Lek och rörelse för barn”. Leken byggdes in i designen av till exempel gungorna Svinga och Vagga samt Virrig balanskudde. Nästa PS-kollektion 2005/2006 var på temat ”Nytänkande och återanvändning” och tanken var att de vildaste idéerna skulle bli de smartaste lösningarna. I denna kollektion återfanns Chris Martins stol Ellan i ett nytt material och med ny teknik och Jon Karlssons bord Eden i röd björk, som i vanliga fall brukar slängas. I Hella Jongerius fyra stora vaser, som representerade olika världsdelar, förenades högteknologi med rent hantverk.

Den  senaste PS-kollektionen 2009 har temat ”Designberättelser utan slut”. Den anknyter till svensk tradition och betonar träet som material. Man vill också minimera resursanvändningen och betona hållbarhet samtidigt som man ligger i fas med aktuella designtrender som med exempelvis designgruppen Fronts fåtölj Selma och lampor Svarva samt stolen Spika av Maria Vinka och Jon Karlsson.
--- " 

IKEA Stockholm

stockholm © Inter IKEA Systems B.V.Tillbaka till början

" ---
År 2006 lanserades IKEA Stockholm, en kollektion med möbler, mestadels i ek, lampor och textilier som betonade kvalitet och design. Kollektionen fick samma namn som på 1980-talet och bakom den stod tio formgivare, varav fem interna. Med Stockholmsserierna har man visat att IKEA kan göra hög kvalitet till jämförelsevis låga priser.
--- " 

Katalogen

Tillbaka till början

" ---
I övrigt liknade katalogerna allt mer inredningstidningar som Sköna hem med rubriker som ”Inred med vitt!” ”Skapa utrymme!”  "Vid havet!” ”På landet!” ”Grönskande grönt – från lime och mint till oliv och jade” ”Svalt i blått” och ”Roligt med rött”. Språket förändras också, matlagningen är ”mumsig” och de mysiga hemmakvällarna legio. Nu börjar man också ”shoppa” på IKEA, "jättemycket grejer för pyttelite pengar!”

En självgodhet och stöddighet som inte fanns tidigare börjar märkas och prefixet ”super” används flitigt i omdömet om de egna produkterna
--- "

Formgivare, designers

Tillbaka till början

" ---
År 2008 hade IKEA tolv fast anställda formgivare: Marcus Arvonen, Wiebke Braasch, Nicolas Cortolezzis, Anna Efverlund, Knut Hagberg, Marianne Hagberg, Sigga Heimis, Johanna Jelinek, Jon Karlsson, Henrik Preutz, Ebba Strandmark och Maria Vinka. Efter det har Sigga Heimis slutat och Nike Karlsson har anställts. Industridesignern Monica Mulder var anställd 1998–2006.
--- "